آغاز نشست‌های مشترک دستگاه‌ها برای برگزاری هفته ملی کودک در ایران

نخستین نشست برنامه‌ریزی هفته ملی کودک در ایران با تاکید بر گسترش همکاری و هماهنگی تمامی دستگاه‌های فعال در این حوزه و توجه به نیازها، مسایل و مشکلات کودکان در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، هفته ملی کودک چندین سال است که در ایران با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و مشارکت گسترده تمامی وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد و غیر دولتی در نیمه مهر برگزار می‌شود.

در این میان و در نخستین نشست، ابتدا محمدرضا زمردیان معاون فرهنگی کانون و حامد رهنما دبیر هفته ملی کودک به بیان سیاست‌ها و اهداف برگزاری این هفته پرداختند و تمرین زندگی را به‌عنوان یکی از محورهای اصلی برنامه‌های این هفته اعلام کردند در عین حال شعار و اسامی روزها به صورت پیشنهادی در اختیار حاضران قرار گرفت.

پس از آن نمایندگان سازمان‌ها به بیان نقطه‌نظرهای خود درباره‌ی برنامه‌ها و سیاست‌های اعلام شده همچنین شعار و اسامی هفته ملی کودک – که قرار است روزهای 14 تا 20 مهر 1397 در سراسر  کشور برگزار شود – به بحث و تبادل نظر پرداختند.

معاون فرهنگی کانون در ابتدای جلسه بر لزوم هماهنگی بیشتر دستگاه‌های کشور در حوزه کودک تاکید کرد و گفت: اگر رفتارهایمان هماهنگ و مشترک باشد دامنه مخاطب و اثرگذاری فعالیت‌ها و برنامه‌های‌مان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

محمدرضا زمردیان با بیان این‌که این برنامه‌ها بر آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی مبتنی بر زندگی بهتر تاکید دارد پیش‌بینی کرد طیف گسترده‌تری از مخاطبان در برنامه‌های هفته ملی کودک امسال شرکت کنند.

وی همکاری‌های بین دستگاه‌ها در هفته ملی کودک را پیش‌زمینه گسترش همکاری در برنامه‌های دیگری مانند امداد فرهنگی به مناطق محروم در طول سال عنوان کرد.

حامد رهنما دبیر هفته ملی کودک نیز از آسیب‌شناسی برنامه‌های سال‌های گذشته هفته ملی کودک در کانون خبر داد و گفت بر این اساس تصمیم گرفتیم تغییراتی در برنامه‌ها ایجاد کنیم تا همه سازمان‌ها بتوانند فعالیت خود را به صورت میدانی به خوبی به نمایش بگذارند.

در این جلسه تمامی نمایندگان سازمان‌ها هریک از منظری دیدگاه‌های خود را بیان کردند که بیشتر مباحث به موضوع‌هایی مانند انتخاب مخاطب مناسب و تعریف جدی‌تر سن کودکی از سوی طراحان برنامه‌ها، فعال‌ کردن دبیرخانه دایمی هفته ملی کودک، لزوم توجه به حرمت مناسبت محرم حسینی، استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و صدا و سیما برای طرح موضوع کودک در هفته ملی، توجه به مساله کتاب و کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ مطالعه، پرداختن به موضوع‌های روز مانند حقوق کودک، قانون‌گریزی، محیط زیست، آب، فرهنگ صرفه‌جویی، مساله فرهنگ‌سازی در حوزه خرید و استفاده از کالاهای ایرانی، ترافیک و رفت‌وآمد، پیشگیری از حوادث و خود مراقبتی اختصاص داشت.

در پایان مقرر شد که نمایندگان سازمان‌ها دیدگاه‌های خود را درباره‌ی شعار اعلام شده و اسامی هفته، همراه برنامه‌های پیش‌بینی شده در اختیار دبیرخانه هفته ملی کودک در کانون قرار دهند تا در جلسه هفته آینده درباره‌ی این موضوع‌ها تصمیم‌گیری شود.

در نخستین نشست برنامه‌ریزی هفته ملی کودک نمایندگان معاونت زنان و خانواده رییس جمهوری، سازمان‌های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، تبلیغات اسلامی، حفاظت از محیط زیست، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی(اداره کل موزه‌ها)، وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادگستری(مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک)، پلیس راهور ناجا، حقوق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شورای کتاب کودک، انجمن نویسندگان کودک،  شرکت ملی پست، سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی،  سازمان فضایی ایران و شهرداری تهران حضور داشتند.

قرار است مشابه این نشست‌ها با حضور نمایندگان دستگاه‌های حوزه کودک و استانداری‌ها در تمامی استان‌های کشور برگزار شود

منبع: خبرگزاری کانون پرورش کودک و نوجوان