چیا شو لیو

چیا-شو لیو در دانشکده‌ی کارل ارف تحصیل کرده و پس از پایان دوره‌ی ویژه‌ی این دانشکده و سال‌ها کار در زمینه‌ی موسیقی کرال، به میهن خود تایوان بازگشته است. خانم لیو دیرگاهی است که در مدرسه‌ی جن-جن در تایپه مشغول به کار است و پیش‌تر نایب‌رئیس انجمن ارف-شول‌ورک میهن خود بوده است.

ترجمه‌ی میترا شریفی

متن حاضر برگردانی است از:

Chia-Shu, Liu. (1998) The influence of Orff-Schulwerk on Music and Movement Education in Taiwan, Orff Schulwerk Informationen; No. 60, P 56.

تأثیر اُرف-شول‌وِرک بر آموزش موسیقی و حرکت در تایوان

در مدارس جدید، افزون بر توسعه‌ی مهارت‌های صدایی، سازی و حرکتی در مدارس ابتدایی و راهنمایی، درسِ پایه‌ایِ «موسیقی و حرکت» نیز برای کودکان ۴ تا ۸ ساله ایجاد شده که در این درس، کودکان می‌توانند رقص یا ساز را انتخاب کنند.

به‌منظور توسعه‌ی برنامه‌ی تحصیلی در هریک از زمینه‌ها و سازمان‌دهی آموزگاران قطعا ضروری بود که ۱۰ آموزگار جوان موسیقی گرد هم آیند، آموزگارانی که دوره‌ی تکمیلی دوساله‌ی دانشکده‌ی ارف را در دهه‌ی ۸۰ و اوایل دهه‌ی ۹۰ گذرانده بودند.

مقاله‌ی «مجاور با» ایده‌هایی درباره‌ی ماهیت جهانی ارف-شول‌ورک و اهمیت حیاتی کار مداوم مؤسسه‌ی ارف عرضه می‌کند تا نیاز روزافزون تعلیم آموزگاران زبده‌ی آموزش موسیقی و رقص برآورده شود.

بیش از ۳۰ دانش‌آموز تایوانی در رشته‌ی آموزش موسیقی و رقص از مؤسسه‌ی ارف فارغ‌التحصیل شده‌اند. بیشتر آن‌ها یا در دوره‌ی تابستانی سالزبورگ شرکت کرده‌اند، یا در دوره‌هایی که طی ۲ سال گذشته، توسط فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌ی ارف در تایوان، برگزار شده است، حضور داشته‌اند.

ویژگی‌ها و ایده‌های آموزشی کارل ارف تایوانی‌ها را تغییر داده است. مطالبی که در ادامه می‌آید برخی از ویژگی‌هایی است که طی سال‌های طولانی تدریس و مشاوره به دست آمده است.

۱- تغییراتی در سیاست‌های رسمی پدید آمده است:

الف – در تایوان، دوره‌های ارف-شول‌ورک شامل نشست‌های آموزشی مربیان موسیقی در همه‌ی پایه‌هاست که از جانب گروه آموزش پشتیبانی می‌شود. سمینارهای آموزش موسیقی حمایت می‌شود. شمار ساعات مطالعات ارف  از ۴ تا ۸ ساعت به ۱۶ تا ۲۴ ساعت افزایش یافته و همچنین نشست‌های آموزشی هفتگی به‌عنوان آموزش ارف ایجاد شده است.

ب – وزارت آموزش، اهمیت آموزش کارل ارف را تشخیص داده و از فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌ی ارف برای پیوستن به هیئت ویراستاری کتاب‌های موسیقی مدارس دعوت شده است. درنتیجه کتاب‌های کنونی مهدکودک‌ها و دبستان‌ها در تایوان شامل بازی‌های خلاقانه‌تری نسبت نسخه‌ی قبلی کتاب‌هاست. ترانه‌ها مطابق با معیارهای رشد کودک جمع‌آوری و ساخته شده‌اند. ریتم‌ها و آوازها با حال و روح زبان چینی و تایوانی هماهنگ بود.

۲- ارف دریچه‌هایی از آموزش موسیقی در همه‌ی پایه‌های مدارس به روی تایوانی‌ها باز کرد.

الف – بیشتر مهدکودک‌های تایوان برای تعلیم  کودکان از ایده‌های آموزشی ارف بهره می‌برند.

ب- تعداد کمی دبستان و دبیرستان و پیش‌دانشگاهی هستند که رشته‌های مربوط به ارف-شول‌ورک را عرضه می‌کنند، اما در عوض آموزگاران همه‌ی پایه‌های مدارس با اشتیاق در دوره‌های ارف شرکت می‌کنند.

۳- ارف-شول‌ورک تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر مربیان موسیقی و دانش‌آموزان تایوانی داشته است.

الف – آموزش موسیقی در پایه‌های ابتدایی آن‌قدرها هم بر تمرینات فنی و… متمرکز نیست.

ب- ثابت شده است که روش‌های آموزش ریتم بر پایه‌ی زبان و حرکت بسیار مؤثرتر است.

پ- ما متوجه شدیم که کودکان بعد از کلاس‌های ارف-شول‌ورک شخصیت‌های سالم‌تری دارند، بخشنده‌تر و مطمئن‌تر هستند و روابط بین فردی بهتری برقرار می‌کنند.

ج – دیگر آموزگاران نماینده‌ی کلیشه‌های اقتدارگرای سنتی نیستند. مفاهیم انسانی نظریه‌ی ارف آموزگاران و دانش‌آموزان  را به هم نزدیک‌تر می‌کند. آن‌ها رودررو با هم صحبت می‌کنند و هر کودکی امکان اجرای بداهه به‌صورت انفرادی دارد.

د – گاهی والدین به همراه کودکان در بازی‌ها شرکت می‌کنند، آواز می‌خوانند و ساز می‌نوازند.

۴- تأثیر ارف-شول‌ورک بر انجمن در تایوان

 الف – انجمن تایوان در ۱۹۹۳ تأسیس شد و امروزه حدود ۳۰۰ عضو دارد. از آن زمان تعدادی از فارغ‌التحصیلان مؤسسه‌ی ارف هسته‌ای برای توسعه‌ی فعالیت‌های متنوع ایجاد کردند. از ۱۹۹۳ انجمن حداقل ۱۰۰ نشست ارف با عناوین مختلف برگزار کرده و همچنین خبرنامه‌ها و گاهنامه‌هایی منتشر می‌کند.

ب – هدف این فعالیت‌ها از طرفی توسعه‌ی ایده‌های آموزشی ارف است و از طرف دیگر تشویق آموزگاران به مطالعه‌ی موسیقی اصیل تایوانی…

پ – انجمن توسعه‌ی «تربیت مربی و برنامه‌های متنوع» را برنامه‌ریزی کرده است. پروژه در اوت ۱۹۹۶ با حضور کریستف مائوباخ، گری کینگ و فیلیپ تنتا به‌عنوان آموزگاران آغاز شد.

آن‌ها یک دوره در  ۸ سطح از ابتدایی تا پیشرفته برای مربیان تایوانی طراحی کردند و یک دوره برای فلوت با ۶ عنوان پی ریختند.

مؤسسه‌ی ارف ما را حرکت داده است؛ ما را خوشحال‌تر و با اعتمادبه‌نفس‌تر ساخته است. ما دوست داشتیم این حس را به مربیان و دانش‌آموزان تایوانی منتقل کنیم. اثری که ارف-شول‌ورک بر ما گذاشته، فقط آموزشی نبوده، بلکه چندوجهی بوده است.

ما فهمیدیم که موسسه ارف باید دوره‌ای دوساله را لغو کند، به این معنی که آموزگاران با تجربه‌ی ما فرصت کمتری برای آموزش پیشرفته دارند.