اِیمی کرتیس فیتسنر

اِیمی کرتیس فیتسنر مدت 23 سال است که مدیر دپارتمان موسیقی مدرسه‌ی کانن در کانکورد می‌باشد و 27 سال است که موسیقی تدریس می‌کند. او فوق لیسانس موسیقی از دانشگاه گرینزبرو دارد و سطح یک اموزش ارف شولورک را در دانشگاه ایالتی بریج واتر در ماساچوست گذرانده است، سطح  2 و 3 را در دانشگاه یو ان ال وی در ممفیس، و سطح ارشد را در دانشگاه ممفیس. ایمی مجری دایمی کارگاهها و کنفرانس‌های موسیقی در آمریکا و کانادا است. کتابهایش، دست در دست، دوباره دست در دست، موسیقی مصور، یک آواز بخوان، بازی کن و امکانات سرخوش از انتشارات بتین پت در دسترس هستند . او در ساخت موسیقی، باغبانی، تطبیق، خلق هر چیزی ; نقاشی، طراحی، مرقع کاری، (آلبوم عکس و بریده روزنامه) دیجیتالی، ساخت جواهرات، نوشتن موسیقی، کاردستی و خیاطی بسیار مشتاق و پرشور است. او زمانی که مشغول تدریس یا نوشتن موسیقی، آواز یا خلق نباشد میتواند غرق در افکار موسیقیایی در وبلاگش دیده شود.

ترجمه‌ی میترا شریفی

مقاله‌ی حاضر برگردانی است از:

https://teachingwithorff.com/lesson-dim-sum-for-everyone

دیم سام واسه همه

من و دخترم برای اولین هفته‌ی مادر-دختری‌مان در تابستان 2019 به نیویورک رفتیم. هفته‌ی شگفت‌انگیزی بود و با این‌که از پیش قصدی نداشتیم تا درست در روز راهپیمایی رنگین‌کمان در منهتن باشیم، بااین‌حال هفته‌ای بی‌نظیر را گذراندیم! دختر من چینی است و همه‌چیز را در مورد فرهنگش دوست دارد. ما در مرکز شهر منهتن مستقر شدیم، اما او می‌خواست تمام لحظات بیداری‌اش را در محله‌ی چینی‌ها سپری کند. یکی از دوستان وبلاگ‌نویس و معلم موسیقی دوست‌داشتنی  من، الیزابت، در ایالت کانِتیکات زندگی می‌کند. برای ناهار  او را در رستوران گلدن یونیکورن  در محله‌ی چینی‌ها قرار گذاشتیم (این رستوران را بسیار توصیه می‌کنم!).

الیزابت در ژاپن بزرگ شده و تازه چند سال است که به ایالات‌متحده آمده، بنابراین تصمیم گرفتیم برای امتحان کردن غذای «دیم سام»[1] که کایا هرگز طعمش را نچشیده بود، همدیگر را ملاقات کنیم. من و الیزابت تنها چهره‌های سفید رستوران بودیم و کمتر کسی انگلیسی حرف می‌زد. من عاشق تجربه‌هایی هستم که آدم را از اصل خود دور می‌کند. در چنین موقعیت‌هایی رشد اجتناب‌ناپذیر است و پنجره‌ای رو به فرهنگی دیگر به روشی بی‌مانند و شگفت‌آور گشوده می‌شود. غذایمان در ظرف‌های بخارپز کوچک چوبی از راه می‌رسد. مشتری به موارد دلخواه خود اشاره کرده و خدمه مقدار و متاع انتخاب‌شده را روی کارت می‌نویسند… سپس کارت بعدی و دوباره اشاره و انتخاب. روند ادامه می‌یابد و درنهایت تعداد زیادی بخارپز و بشقاب روی میز قرار می‌گیرد. غذای موردعلاقه‌ی من کوفته‌های کوچولوی به شکل خوک بود که با سیب‌زمینی شیرین پرشده بود. من همچنین عاشق شو مایی[2] و کَته هستم که همراه با میگو و سبزیجات خشک‌شده در برگ‌ها می‌پیچند.

با تشکر فراوان از دوستم مارسیا که این بازی را الهام بخشید!

امیدوارم از بازی دیم سام لذت ببرید و اگر فرصتی برای لذت بردن از غذای دیم سام پیدا کردید، حتما آن را امتحان کنید!

یه ظرف پر از خوراکی

با سوپای آبکی

هرچی بخوای باز کمه

دیم سام واسه همه

آش با جاش soup dumpling  (سوپ پیراشکی)

پیراشکیِ جوجه sweet potato dumplings(پیراشکی سیبزمینی شیرین)

نانِ تست cute steamed buns(نان های بخارپز بامزه)

کیکِ سیب turnip cake (کیک شلغم)

پیراشکی میگو؛ چارسیو بائو؛ پای مرغ؛ تارت تخم مرغ


[1] Dim Sum (dímsām) از غذاهای سنتی مردم کانتون

[2] Shu Mai (sīu-máai) یا سیو مایی از غذاهای سنتی چینی است