احسان ذبیحی‌فر در گفتگو با مهر:

سلامت در نوازندگی کتاب شد/ راهی برای مقابله با استرس

نوازنده و آهنگساز موسیقی ایرانی در تشریح تازه ترین فعالیت های موسیقایی خود از همکاری و مشاوره در تالیف یک اثر تالیفی در حوزه سلامت و ارتقای تکنیک در نوازندگی خبر داد.

احسان ذبیحی فر نوازنده، آهنگساز و مدرس موسیقی ایرانی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره همکاری در تالیف یک کتاب توضیح داد: غیر از فعالیت هایی که در حوزه تدریس دارم به تازگی در تالیف کتاب «سلامت نواختن؛ افزایش بهره وری، ارتقای تکنیک و پیشگیری از آسیب» نوشته سید شاهین محسنی به عنوان همکار و مشاور حضور داشتم که این کتاب توسط انتشارات «سوره مهر» در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است.

وی افزود: این اثر با رویکردی کاربردی به ارتباط اندام نوازنده با ساز و محیط نوازندگی می‌پردازد و تمرکز اصلی آن بر مقوله‌ آسیب‌های فیزیولوژیک نوازندگی است. همان گونه که در کتاب نیز توضیح داده ایم ابتدا خوانندگان با نحوه عملکرد اندام درگیر در نوازندگی آشنا شده و بعد متداول‌ترین آسیب‌ها معرفی می‌شوند سپس بحث با تفکیک سازهای مختلف پیگیری می‌شود و در انتها روش‌های مختلف پیشگیری از آسیب مطرح شده است. ما در این اثر پژوهشی تالیفی تلاش خود را انجام داده ایم تا این نکته را به مخاطبان تاکید کنیم که ارتقای آگاهی نوازندگان نسبت به عملکرد اندام، عوامل ایجاد و پیشگیری از آسیب، کلید یک عمر نوازندگی در سلامت است. نگارش کتاب به شیوه‌ای است که مستقیما مورد استفاده‌ نوازندگان و خوانندگان قرارگیرد و در جای جای آن نکات کاربردی برای هرسطح از نوازندگی وجود دارد.

این آهنگساز و نوازنده موسیقی ایرانی در بخش دیگری از صحبت های خود عنوان کرد: این کتاب چکیده ای کاربردی از طرحی پژوهشی  است که  بین سال های ۸۰ تا ۹۰ در دانشگاه هنر تهران به انجام رسید؛ طرحی که مجری آن سید شاهین محسنی بود و من مشاور او بودم. این کتاب در سه فصل نوشته شده و محتوای آن بر اساس نیاز هنرجویان یا نوازندگان سازهای مختلف نسبت به لزوم داشتن آگاهی های عمومی و تخصصی مرتبط با مقوله اندام و فیزیولوژی نوازندگی سازهای مختلف تدوین شده است.

وی افزود: سیدشاهین محسنی فارغ التحصیل کارشناسی نوازندگی از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر و اکنون دانشجوی دکترای فلسفه در دانشگاه شهید بهشتی است که برای تالیف و نگارش این کتاب زحمات زیادی متقبل شده و در طول این سال ها مطالب را به دفعات مورد ویرایش قرار داده است. البته تمایل هر دوی ما این بود که این کتاب در زمان خودش به چاپ برسد که متاسفانه این امر در آن زمان میسر نشد.

ذبیحی فر در پایان گفت: برای طرح اولیه این کتاب منابع متعددی از مقالات و کتاب های مرتبط لاتین مورد بررسی های دقیق و همه جانبه قرار گرفته است. از ویژگی های کتاب هم  شاید بتوان به بخش سازهای ایرانی آن اشاره کرد که نتایج آمارگیری ها و ثبت مشاهدات میدانی و مصاحبه با برخی استادان و نوازندگان سازهای مختلف ایرانی هرچند به صورت فشرده در این کتاب گنجانده شده است. با توجه به اینکه شرایط زندگی در دنیای امروز برای همه ما فشارها و استرس های ناخواسته و نابسامانی های محیطی زیادی را به همراه دارد و نوازندگان و خوانندگان برای پرداختن به حرفه خود در بلندمدت نیازمند آرامش و  کنترل هیجانات متعدد ناخواسته در فضای شخصی و یا محیط پیرامون خود هستند مطالعه این کتاب که حاوی اطلاعات خوبی در این زمینه هاست می تواند بسیار راهگشا باشد. البته لازم می دانم از جناب رضا مهدوی  و انتشارات سوره مهر که برای چاپ این کتاب واقعاً ما را حمایت و پشتیبانی کردند تشکر ویژه داشته باشم.

احسان ذبیحی‌فر در زمینه‌ علوم نظری موسیقی و آهنگسازی دانش آموخته شریف لطفی، هوشنگ کامکار، محسن الهامیان، وارطان ساهاکیان، ساسان فاطمی و هومان اسعدی بوده و نوازندگی کمانچه را  ضمن بهره مندی از محضر درویش رضا منظمی و هادی منتظری به‌صورت تخصصی نزد اردشیر کامکار آموخته است. وی از سال ۷۵ به عنوان سرپرست، آهنگساز و نوازنده، کنسرت‌های متعددی در داخل و خارج از ایران با گروه موسیقی ایرانی «مهتاب» و کوارتت زهی ایرانی «چهارگان» داشته است. این هنرمند در کارنامه کاری خود همکاری با گروه‌هایی از جمله عبدالقادر، رهاوی، چاوش و مسیحا را تجربه کرده است.  این هنرمند اکنون علاوه بر تدریس در دانشکده‌ هنر و معماری دانشگاه آزاد و هنرستان موسیقی، عضو هیات علمی دانشکده‌ موسیقی دانشگاه هنر و مدیر گروه نوازندگی موسیقی ایرانی این دانشکده است.

منبع: خبرگزاری مهر