راجر سمز

راجر سمز بعد از ۳۱ سال تدریس موسیقی در مدارس خصوصی و عمومی، در سال ۲۰۱۳ بازنشسته شد. او به عنوان عضو فرعی هیئت علمی، (و در) آموزش دوره‌های نظری و نظارت بر دانشجویان معلمی (تدریس) در دانشگاه ایالتی کلیولند خدمت کرده‌ است و همچنین در برنامه‌های آموزش معلمان در میان اساتید دانشگاه‌های سنت توماس، دانشگاه ایالتی کلیولند، دانشگاه اکران، دانشگاه مونتانا، دانشگاه سنت لوئیس میزوری، و اماکنی دیگر در سراسر ایالات متحده حضور داشته است. راجر یکی از مجریان و ارائه دهندگان منظم کنفرانس‌های ایالتی، منطقه‌ای و ملی است، در هیئت امنای ملی انجمن اُرف-شول‌ورک آمریکا خدمت کرده‌ است، و با معلمان و کودکان در کانادا، چین، اندونزی، هند، کره جنوبی، لهستان، و اسکاتلند، کار کرده است. او در حال حاضر به عنوان مدیر انتشارات و مشاور آموزش موسیقی در «موسیقی مقدماتی است» (www.MusicIsElementary.com) مشغول خدمت و فعالیت است. راجر که در گشتالت درمانی تعلیم دیده است، به قدرت انتخاب در فرآیند هنری، آموزش و زندگی علاقه‌مند است. او و بث آن هپبورن، نویسندگان (کتاب) «مسیرهای هدفمند: امکاناتی برای کلاس موسیقی ابتدایی» هستند. او کارهایی را در زمینه گروه کُر کودکان، در مجموعه پروژه‌های گروه کُر «رودخانه کج» و مجموعه‌ای از ترانه‌های نوبتی و شریکی را تحت عنوان «دورِ قلبِ من» منتشر کرده است.

ترجمه‌ی ثریا جواهری

مقاله‌ی حاضر برگردانی است از:

Sams, Roger. “Lessons Utilizing Easily Sterilized Instruments”, Teaching with Orff, June 2021.6.12.

طبل دستی و چوبک

درس با استفاده از سازهایی که به راحتی ضدعفونی می‌شوند

راجر سمز مجموعه‌ای از درس‌هایی پرطرفدار که برای تدریس به‌صورت حضوری، یا از راه دور سرآمد و کامل هستند، را با ما به اشتراک گذاشته است. در این درس‌ها از طبل‌های دستی و چوبک‌ها استفاده می‌شود که در کلاس حضوری به راحتی ضدعفونی می‌شوند و برای دانش‌آموزانی که از خانه آموزش می‌بینند (و در خانه ساز ندارند) بدن‌کوبه جایگزین آن‌ها خواهد شد.

طبل دستی و چوبک

  • آموزگار شعر را به صورت موزون و آهنگین می‌خواند؛ هنرجویان به الگوهای تکرارشونده گوش می‌دهند.
  • «آیا متوجه الگوی تکراری، شدید؟» (طبل‌های دستی، چوبک‌ها)
  • هنرجویان در الگوی تکرارشونده به آموزگار می‌پیوندند و به الگوی متضاد گوش می‌دهند.
  • هنرجویان تمام شعر را با آموزگار و سپس بدون کمک او ‌می‌‌خوانند.
  • آموزگار الگوی بدن‌کوبه را ‌می‌سازد. سپس به جای نواختن روی پا بر«طبل دستی» و به جای دست‌زدن با «چوبک‌ها» می‌نوازیم.
  • هنرجویان در (خواندن) شعر و بدن‌کوبه به آموزگار می‌پیوندند.

بدن‌کوبه را جایگزین طبل‌های دستی و چوبک‌ها کنید؛ با شعر خوانی اجرا کنید.

آهنگسازی

  • از این کارت‌های طبل‌های دستی و چوبک‌ها برای ساختن الگوهای ۸ ضربی استفاده کنید.
  • هر کارت عبارت از یک واحد ریتمیک ۲ ضربی است.
  • هنرجویان ۴ کارت را برای ساختن یک الگوی ۸ ضربی می‌چینند.
  • آن الگو را دو بار به‌عنوان بخش B تکرار کنید. (کل قطعه) را به همراه شعر با الگوی ABA اجرا کنید.

پرنده و سنجاب

  • به دلیل دشواری خواندن میزان ناقص -شروع یک ملودی که از ضربی غیر از ضرب اول میزان شروع شود- (آوف‌تاکت)، شعر را با تکرار کردن آموزش دهید.
  • هر زمان که در شعر«پرنده» سوال پرسید دست بزنید و هر زمان که سنجاب سوال پرسید روی پا بزنید.
  • به هنرجویان کمک کنید تا بفهمند چگونه برای این دو ریتم، نت نویسی کنند.
  • شعر را بخوانید، اما زمانی که به آن الگوها (سوال سنجاب و پرنده) رسیدید، از هنرجویان بخواهید به جای خواندن شعر فقط ریتم آن را اجرا کنند.
  • (صداهای) نهائیِ بدن‌کوبه را در فرود (کادانس) هم اجرا کنید.
  • دست زدن را با «چوبک‌ها» و پا زدن را با «طبل دستی» را جایگزین کنید.
  • حواستان باشد که از این فرود (کادانس) نهایی، بعد از آخرین کلمه‌ی شعر، به‌عنوان فرصتی برای بداهه‌نوازی در سه‌ضرب استفاده کنید. همچنین می‌توانید از هنرجویان بخواهید که بداهه‌نوازی را هنگام گفتن ضرب آخر کلمه «می‌مونم» شروع کنند تا بتوانید از آن یک بداهه‌نوازی چهارضربی بسازید.
  • شما می‌توانید تمام ریتم‌های ممکنی را که دانش‌آموزان می‌توانند در سه ضرب اجرا کنند، نت نویسی کنید.

بوقلمون

  • قافیه‌ی شعر را (بنا به انتخاب خودتان) به شکل تقطیع هجایی بخوانید.
  • متن را اضافه کنید.
  • شعر را آهنگین و موزون بخوانید و همزمان دست بزنید. تا جایی تمرین کنید که هنرجویان بتوانند مستقل از آموزگار اجرا کنند.
  • هنرجویان شعر را بخوانند و دست بزنند. آموزگار ریتم تکرارشونده (استیناتو) را بخواند و روی پا بنوازد.
  • برای به یاد سپاری ریتم تکرارشونده از تقلید همزمان استفاده کنید. «هر زمان آماده بودید با من همراه شوید».
  • کلاس را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید. نیمی از کلاس خواندن شعر و دست زدن را اجرا کنند، نیمی دیگر خواندن ریتم تکراری و پا زدن.
  • دست‌زدن را با «چوبک‌ها» و پا زدن را با «طبل دستی» جایگزین کنید.
  • اگر هنرجویان به‌قدر کافی آماده بودند، استفاده از این ریتم تکرارشونده‌ی ساده‌ی طبل دستی را برای معرفی ضربه‌ی وسط و کنارِ ساز در نظر داشته باشید. « وسط، کنار، وسط، سکوت».