معرفی نمایش‌های پاییزی کانون در تهران و شهرستان‌ها

تاریخ خبر: ۲۲ آبان ۹۸

تولید و حمایت از تئاتر کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین وظایف کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است که در حال حاضر تعداد مراکز فرهنگی هنری آن در سراسر کشور از یک‌هزار مرکز فراتر رفته است.

این نقش‌آفرینی بااهمیت و تاثیرگذار، سابقه‌ای نیم قرنی در ایران دارد و حاصل آن تولید صدها و هزاران نمایش و نمایش عروسکی است که طی این سال‌ها میلیون‌ها مخاطب کودک و نوجوان، حتی بزرگ‌سال را مسحور جادوی نمایش در جای جای ایران کرده است.

کانون در عین حال با دارابودن یک مرکز تئاتر حرفه‌ای باسابقه در پارک لاله تهران و مراکز مشابه در برخی استان‌های کشور، همچنین وجود دو تماشاخانه یا تریلی سیار و سالن‌های نمایش فیلم و تئاتر در بیشتر مراکز خود و در اختیار داشتن مربیانی که در مراکز ثابت و سیار آن از توانایی اجرای نمایش برخوردارند، درعین حال سابقه برگزاری 17 دوره جشنواره هنرهای نمایشی از این قابلیت برخوردار است که دایم به تولید و نمایش تئاتر برای مخاطبانش در سطح کشور دست بزند.

در همین حال علی‌رغم فعالیت دایمی مرکز تئاتر کانون در تهران و حرکت عمدتا پی‌درپی تماشاخانه‌های سیار آن در سراسر کشور، مخاطبان کانون از این مجموعه باسابقه انتظار دارند با تولید و نمایش تئاترهای مناسب برای کودکان در سراسر کشور به تحقق هدف مهم برقراری عدالت اجتماعی و فرهنگی دامن بزند.

در این میان نمایش‌های کانون با شیوه‌های مختلف و از سوی گروه‌ها و مربیان حرفه‌ای یا نیمه‌حرفه‌ای و اعضای کودک و نوجوان مراکز کانون تهیه و تولید می‌شود.

برخی از این آثار روز 22 آبان 1389 و در مراسم پایانی بیست‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با درخششی خیره‌کننده موفق به دریافت 28 جایزه و لوح تقدیر شد.

کانون در حوزه تولید تئاتر و در پاییز امسال با اطلاع‌رسانی گسترده تلاش کرد تا خانواده‌ها را با تازه‌ترین نمایش‌هایی که در تهران و دیگر شهرهای کشور بر روی صحنه برده است، آشنا کند.

گزارش زیر برخی از این نمایش‌ها را که در پاییز 1398 بر روی صحنه رفته است، معرفی می‌کند.

 

نمایش‌های ویژه کودکان و نوجوانان در پاییز 98

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، پنج نمایش «هیس!ما یه نقشه داریم» در کانون استان قزوین، «به کفش‌هایت نگاه کن» در کانون استان مازندران و «هدیه کوچولو»، «یک روز و دو فصل» و«قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» در آبان و آذر ماه امسال در میهمان سالن‌های مراکز کانون در تهران و چند شهر کشور هستند.

اجرای چهار نمایش ویژه کودکان و نوجوانان در مرکز تئاتر کانون تهران

اجرای نمایش‌های «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل» به کارگردانی رامین کهن در یک نوبت نمایشی از روز چهارشنبه 8 آبان 98 در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز شد.

اجرای «هدیه کوچولو» و «یک روز و دو فصل» به کارگردانی رامین کهن در مرکز تئاتر کانون تهران

رامین کهن و نوشین سیفی، نویسندگی این دو اثر کوتاه را بر عهده داشته‌اند. علی باروتی، معصومه آروار و امیر عباسیان بازی‌دهندگان عروسک‌های این نمایش ‌ها هستند و موسیقی آن برعهده امین پروین بوده است. منیر مولوی‌زاده، پرستو آریاکیا و رامین کهن به عنوان طراح و سازنده عروسک و هانیه زحمتکش و الهه میرزایی به عنوان فضاساز و طراح صحنه با این نمایش‌ها همکاری می‌کنند.

نمایش «هدیه کوچولو» برنده تندیس بهترین نویسندگی، کارگردانی و موسیقی و نمایش برگزیده‌ی بخش خردسال و نمایش «یک روز و دو فصل» نیز موفق به دریافت تندیس بهترین کارگردانی و موسیقی و نمایش برگزیده‌ی ‌بخش خردسال جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان شده است.

این نمایش‌ها مناسب مخاطبان سه تا هفت سال است و هر روز به جز شنبه‌ها صبح‌ها با هماهنگی قبلی ویژه مهدکودک‌ها و مدارس و بعدازظهرها ساعت ۱۷ در سالن گلستان مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری واقع در بوستان لاله تهران بر روی صحنه می‌رود.

نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح»

نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» به کارگردانی مریم معترف از روز چهارشنبه 22 آبان در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر روی صحنه رفته است. این نمایش که برگرفته از داستان کشتی نوح است، برای کودکان بالای پنج سال اجرا می‌شود.

نمایش«قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» در مرکز تئاتر کانون تهران 

گروهی از نویسندگان متن نمایش «قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح» را نوشته‌اند و مریم معترف آن را بازنویسی کرده است. میثم یوسفی، مجتبی گوهرخای، علی بیک‌محمدی، منا شمس‌الدینی، شهرام نجاتی و مسعود پورجمشید در این نمایش نقش‌آفرینی می‌کنند.

همچنین شهرام نجاتی به عنوان شاعر و آهنگ‌ساز، فائزه فیض به عنوان طراح و سازنده عروسک و محمدرضا شاملوفرد به عنوان طراح نور با این نمایش همکاری می‌کنند. این نمایش هر روز به جز شنبه‌ها، صبح‌ها ویژه مدارس و مهد کودک‌ها و بعدازظهرها ساعت ۱۹ برای عموم علاقه‌مندان در سالن گلستان مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود.

نمایش عروسکی تیکو ویژه کودکان اصفهانی

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان و در مجتمع پل فلزی خود، نمایش عروسکی تیکو را از 8 آبان به‌روی صحنه برده است و این نمایش به مدت یک ماه ویژه کودکان اصفهانی در این محل اجرا می‌شود.

اجرای نمایش تیکو در مجتمع پل فلزی کانون اصفهان

این نمایش تاکنون با استقبال فراوان مردم هنردوست و کودکان اصفهانی مواجه شده و بیش از یک‌هزارنفر به تماشای آن نشسته‌اند.

رسالت‌منش کارگردانی و سجادیان نویسندگی اسن نمایش را برعهده‌دارند.

همچنین براساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است نمایش زشت مهربان نیز از دیگر تولیدات کانون پس از نمایش تیکو در مجتمع فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری اصفهان برای کودکان و نوجوانان اصفهانی به روی صحنه برود.

«هیس!ما یه نقشه داریم» در کانون استان قزوین

نمایش «هیس!ما یه نقشه داریم» به نویسندگی و کارگردانی مهدی مردانی از ابتدای آبان امسال به مدت یک ماه در سالن نمایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در شهرک کوثر قزوین روی صحنه رفته است.

اجرای نمایش «هیس! مایک نقشه داریم» در مجتمع شهرک کوثر کانون قزوین

مهدی مردانی،کارشناس آفرینش‌های ادبی کانون نمایش‌نامه این اثر را براساس کتاب «هیس!ما یه نقشه داریم» اثر کریس هاگتن نوشته است.

مهدی مردانی، هاشم خلیلی، مرجان مسگری، زهرا کریمی و نجوا تقی صباغ‌ها بازیگران این نمایش هستند و تنظیم موسیقی را محمدرضا رجبی انجام داده است.

این نمایش، داستان چهار خواهر و برادر را روایت می‌کند که به پرنده‌های زیبا علاقه‌مند هستند، اما روش‌های آن‌ها برای همراه کردن پرنده‌ها با خود متفاوت است.

«به کفش‌هایت نگاه کن» در کانون چالوس

نمایش «به کفش‌هایت نگاه کن» به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی حمیدرضا ملاحسینی از روز دوشنبه 20 آبان در سالن نمایش کانون پرورش فکری شهر چالوس روی صحنه رفته است.

اجرای نمایش «به کفشات نگاه کن» در مرکز شماره 2 کانون چالوس

این نمایش که اجرای آن تا 29 آبان‌ 98 در سالن نمایش کانون پرورش فکری شماره 2 چالوس استان مازندران ادامه دارد، برنده 8 جایزه در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک ونوجوان همدان و دیگر جشنواره‌های ملی و بین المللی شده است.

نمایش «به کفش‌هایت نگاه کن» که ویژه کودکان تولید شده، موضوعی ضدجنگ دارد و روایت‌گر داستان چند جفت کفش است که هرکدام مربوط به مشاغل و کارهای متفاوتی می‌شوند اما در نهایت کفشی که در حقیقت یک پوتین سربازی است به حرکت درآمده و با به حرکت درآمدن آن همه دنیا به نابودی و فنا کشیده می‌شود.

منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان