پیشتازی موسیقی کودک در میان خواننده‌های مطرح پاپ

تاریخ: ۱۵ آذر ۱۳۹۹

معرفی پرفروش‌ترین آلبوم‌های ۹۹ (بخش پنجم)

خبرگزاری شنو: با گسترش فرهنگ حق کپی رایت توسط علاقه‌مندان به هنر طی سال‌های اخیر شاهد نظام‌مند شدن فضای فروش آثار هنری بوده‌ایم و علاقه‌مندان به آثار هنری مخصوصا آثار شنیداری به سادگی می‌توانند از طریق سایت‌های مجاز نسبت به خرید آلبوم‌های مورد نظر خود اقدام کنند که این مسئله دو پیامد مثبت در پی خواهد داشت یکی آنکه ضمن رعایت حق کپی رایت برای مولف اثر، درآمد‌ها و هزینه‌ها در بازار موسیقی کشور شفاف خواهد بود و دیگر آنکه بطور متوالی می‌توان نسبت به آمار فروش آلبوم‌های موسیقی در کشور پی برد.

اطلاع آنلاین و دقیق از فروش آلبوم‌های موسیقی هم میتواند اتفاق خوبی برای هنرمندان و مسئولین فرهنگی کشور رقم بزند که از این میان میتوان به دو مورد اشاره کرد یکی آنکه هنرمندان با اطلاع دقیق و شفاف از آمار فروش آثار موسیقایی میتوانند به شناختی مناسبی از سلایق مخاطبانش پی ببرد و دوم آنکه مسئولین فرهنگی و سیاستگذار موسیقایی کشور در صورت هشیاری میتوانند با توجه به شناسایی آثار پرفروش نسبت به سیاست‌های خود در حمایت و تولید آثار مختلف برنامه ریزی کنند.

از سویی دیگر در ایام کرونایی جامعه که اغلب مردم به پویش در خانه بمانیم پیوستند، استقبال از آلبوم‌های موسیقی بیشتر از گذشته شده است که در ادامه این گزارش و به همین بهانه نگاهی شده است به ۱۰ آلبوم پرفروش موسیقی از ابتدای سال ۹۹ تاکنون در سایت های مجاز فروش آثار موسیقی به ثبت رسیده است.

۵ – «درمزرعه» (موسیقی کودک)

ابنکه پنجمبن آلبوم پرفروش سال ۹۹ تا به اینجای کار به آلبومی از موسیقی کودک تعلق میگرد از جهاتی خوب و از جهاتی دیگر هشدار دهنده است.

از آن جهت ابن اتفاق، نکته مثبتی تلقی می شود که بالاخره در حوزه موسیقی کودک، گروه های حرفه ای مشغول به فعالیت هستند و با تولید کارهای فاخر اتفاق های خوبی برای موسیقی کودک رقم می زنند و از آن جهت که موسیقی کودک یک حوزه پایه ای در موسیقی است، پرداختن اصولی به آن از اهمیت بسیاری برخوردار است و پرفروش شدن آلبومی در حوزه موسیقی کودک در میان آثار متعدد خواننده‌های مطرح موسیقی اصیل و پاپ اتفاقی مهم و قابل اعتنا است.

از سوی دیگر این موضوع خوشایند برای موسیقی کودک، یک نکته هشدار برای فضای کلی موسیقی به شمار میرود و آن اینکه نباید از ضعف شدید تولید آلبوم های فاخر در حوزه های موسیقی اصیل ایرانی و پاپ غافل شویم.

اما آلبوم «در مزرعه» به عنوان پنجمین آلبوم پرفروش موسیقی، آلبوم جدید گروه آدمک است. پیش از این آلبوم «نمک» در دو نسخه باکلام و بی‌کلام از این گروه منتشر شده‌ بود.

موسیقی مزرعه برای کودکان است و همانطور که از اسمش پیداست راجع به حیوانات مزرعه است. فضای کلی اثر آرامش بخش است. سازهای اُرف، سازهای ضربی و فلوت ریکوردر بیشترین استفاده را در آهنگ‌ها داشته‌اند.

بخش دوم اثر شامل تمام آهنگ‌های بخش اول به صورت بی‌کلام است. نسخه بدون کلام هر ترانه به منظور هم‌خوانی یا ساخت حرکت-بازی به صورت فردی یا گروهی آورده شده است. در قطعات بی‌کلام ملودی توسط فلوت ریکوردر نواخته شده و جلوه‌های صوتی نیز حذف شده تا کودکان و مربیان بتوانند حرکت-بازی یا شعرهای ساخته خود را با هر موضوعی بر روی موسیقی قرار دهند.

خوانندگی آثار توسط ماکان اشگواری و شهرزاد بهشتیان انجام شده. فلوت ریکوردر را فرهود بیگلربیگی نوازندگی کرده و تنظیم قطعات و اجرای سایر سازها بر عهده داشته است.

گروه آدمک از سال ۱۳۹۰ با همراهی گروهی از دانش‌آموختگان دانشکده کارل ارف اتریش با هدف گسترش آگاهی و بسترسازی مناسب برای افزایش مهارت مربیان موسیقی کودک فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه تلاش کرده‌ است با دیدی باز و ذهنی پذیرا، شیوه‌های نوین آموزش موسیقی را بررسی کند و فضایی مناسب را جهت تبادل اطلاعات و اندیشه‌ها، میان مربیان موسیقی در سراسر کشور فراهم آورد. تهیه، تولید و تکثیر آثار صوتی‌-تصویری موسیقایی حوزه‌ی کودک و نوجوان، گردآوری کتاب و مقاله‌های مرتبط با موسیقی کودک، ارائه‌ی خدمات مشاوره‌ای، انجام فعالیت‌های مطالعاتی و کارگاهی در زمینه‌ی موسیقی کودک، برگزاری اجراهای صحنه‌ای و هم‌چنین برگزاری کارگاه‌های آموزشی در شهرهای مختلف ایران از مهم‌ترین فعالیت‌های آدمک به شمار می‌رود. آثار این گروه جزو بهترین‌ آثار موسیقی کودک هستند.

منبع: خبرگزاری شنو