اولین جلسه هم‌اندیشی «مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری» برگزار شد

اولین جلسه هم‌اندیشی ˝مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری˝ عصر روز گذشته ۸ آذرماه با حضور جمع کثیری از فعالان این عرصه در سالن رودکی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران (نای)، اولین جلسه هم‌اندیشی “مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری عصر یکشنبه ۸ آذرماه با حضور بابک چمن‌آرا به عنوان رییس هیات مدیره، محسن رجب‌پور به سمت مدیرعامل، مهدی کاشی نایب‌رییس، رامین صدیقی خزانه‌دار و امیرعباس ستایشگر به عنوان سخنگوی هیات مدیره در تالار رودکی برگزار شد.

می خواهیم بصورت جدی قدم برداریم

در ابتدای این جلسه محسن رجب‌پور مدیرعامل این مجمع با اشاره به جلسه انتخاب افراد گفت: در جلسه اخیر که برخی از شما دوستان حضور داشتید، درباره اولویت‌های اجرایی و رایزنی‌های اولیه پیرامون اساسنامه مجمع، تبادل نظر با صنوف مرتبط و دستور جلسه آینده هیات مدیره تصمیم‌گیری و انتخاب افراد صورت گرفت.

مدیرعامل مجمع صنفی ادامه داد: این جلسه روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه در تالار وزارت کشور برگزار گردید و در طی آن بابک چمن‌آرا با بالاترین رأی، بنده، رامین صدیقی، مهدی کاشی و امیرعباس ستایشگر، بیشترین آراء را کسب و به عنوان اولین هیئت مدیره مجمع ناشران انتخاب شدند. دیگر اعضای رأی آورده در این نشست صدرالدین حسین‌خانی، عاصمه فندرسکی، علی عزیزی و سید افشین معصومی بودند. بازرس هم در این نشست حضور داشته و صحت و سقم این ماجرا را می‌توانید از ایشان جویا شوید.

رجب‌پور افزود: ما امروز اینجا هستیم تا به صورت جدی در این زمینه قدم برداشته و بتوانیم به یک تصمیم کلی دست پیدا کنیم.

این تهیه‌کننده موسیقی در بخش دیگری از نشست به تاریخچه برگزاری چنین نشستی اشاره کرد و گفت: هیات موسس مجمع صنفی مدیران موسسات تهیه، تولید و تکتیر آثار صوتی تهران از تابستان سال ۸۸ اقدامات رسمی خود را برای ثبت این مجمع آغاز کرد و در بهار ۹۴ موفق به اخذ تمام تاییدات لازم از وزارت کشور و سایر ارگان‌های وابسته شده است. در واقع می‌توان گفت این مجمع صنفی، اولین تشکل غیردولتی مرتبط با موسسات تهیه، تولید و تکثیر آثار صوتی است که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده است.

وی همچنین گفت: مجمع صنفی تولیدکنندگان آثار شنیداری بعد از طی مراحل ابتدایی ثبت و تشکیل این مجمع و انجام انتخابات زیرنظر نماینده وزارت کشور، جلسات منظم خود را برای رسیدن به نقشه راهی که مورد تایید همکاران دیگرش هم باشد، آغاز کرد و پس از انتخاب جایگاه هر نفر در هیات مدیره و انتخاب بنده حقیر به عنوان مدیرعامل این مجمع، جلسات خود را با ارگان‌های ذی‌صلاحی که امور دریافت مجوزهای نشر و اجرای صحنه‌ای با آنها بود، برگزار کردیم.

این مدیر در ادامه نیز تشریح کرد: امروز ما قرار است با همدلی در کنار هم به یک هدف مشترک دست پیدا کرده و برای تحقق آن اقدامات لازمه را انجام دهیم. همچنین امروز ما پیشنهادات دوستان را برای رسیدن به یک راه حل مشترک با مراجع ذی‌صلاح خواهیم شنید و بر اساس اولویت، آنها را دسته‌بندی می‌کنیم. سپس در جلسات بعدی با حضور همه همکاران به عنوان ناظر فعالیت‌های ما، این مشکلات را با روسای مراجع ذیصلاح در میان می‌گذاریم و برایشان پیش‌نهادهایی خواهیم داشت که انشاالله با قولی که از آنها گرفته‌ایم، مسیر دریافت مجوزها در عین رعایت قوانین، آسان‌تر پیش برود.

رجب‌پور با بیان اینکه در این مسیر هیچ‌گونه چشم داشت مالی وجود ندارد گفت: ما به عنوان مدیران ارشد این مجمع نه قرار است وامی دریافت کنیم و نه حقوقی! ما فقط ترجیح می‌دهیم و صلاح می‌دانیم که با هم‌اندیشی با همکاران‌مان به یک راه حل برسیم تا خودمان از دغدغه‌های مراجعی که با آنها طرف حساب هستیم، کم کنیم.

این دست اندرکار موسیقی در ادامه با در اختیار دادن میکروفن در داخل حضار بصورت مستقیم با مشکلات و انتقادهای همکارانش مواجه شد. او در ادامه به موانع و مشکلات زیادی هم در این مسیر اشاره کرد.

بعد از وارد شدن انتقادات عرضه‌کنندگان محصولات شنیداری حول پیرامون حقوق صنوف، مسئله جدی کپی رایت و… رجب پور ادامه صحبت‌های خود را با اعلام اهداف این مجمع از سر گرفت.

رجب پور اهداف را به شرح زیر بیان کرد: تشکیل نهادی مدنی برای حفظ و حمایت از حقوق صنفی و مادی اعضاء، رفع موانع اجرایی و حل دعاوی صنفی، استیناف حقوق اعضاء در مراجع قضایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و امثال آن، مبارزه با قاچاق و بازار سیاه فیزیکی و دیجیتالی، بسترسازی جهت تحقق اصل ۴۴ قانون اساسی و پذیرش وظایف غیر حاکمیتی نهادهای دولتی در حوزه تولیدات شنیداری، به روز رسانی اطلاعات و دانش فنی و تخصصی اعضاء، رشد کمی و کیفی تولیدات موسیقی و شنیداری و ساماندهی نظام عرضه و توزیع غیر فیزیکی محصولات شنیداری.

این تهیه کننده با سابقه موسیقی در پاسخ به نقد همکاران خود گزارشی از عملکرد تیر تا آذرماه ۹۴ را نیز تشریح کرد: آماده سازی آیین‌نامه‌های داخلی مجمع صنفی و ارائه به مجمع عمومی برای تصویب و اجرا شدن، تعیین اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت صنفی، تشکیل کانون‌های آموزش، حقوقی و اجرایی، طراحی لوگوی رسمی مجمع و ثبت سایت مجمع صنفی با عنوان www.asipp.ir، تهیه بانک اطلاعاتی جامع دست‌اندرکاران نشر آثار شنیداری، بررسی قراردادهای منعقده میان ناشران و تأمین‌کننده‌های دیجیتال و آمادگی مجمع جهت تغییر مفاد آن به نفع اعضای مجمع، برگزاری جلسات با معاون هنری وزارت ارشاد، سرپرست دفتر موسیقی، فرمانده پلیس امنیت فاتب و مسئولان حراست و برنامه‌ریزی جهت برگزاری نشست‌های تخصصی با مسئولان مرتبط و ذی‌صلاح طی زمستان ۹۴ را به عنوان گزارش کار این مجمع در طی ۶ ماه اخیر بیان کرد.

وی در پایان صحبت‌های خود هم برنامه پیشنهادی در جهت ارتقا سطح جلسات نیز ارایه کرد: پیگیری حقوقی و مبارزه با سرقت‌های دیجیتال، پیگیری حقوقی و مبارزه با توزیع غیر قانونی فیزیکی، برگزاری جلسه با نماینده تام الاختیار اداره حراست جهت تسهیل صدور مجوزهای اجرا و نشر، برگزاری جلسه با معاون هنری و مدیر کل دفتر موسیقی در خصوص تسهیل صدور مجوزهای اجرا و نشر، برگزاری جلسه با معاون هنری و مدیر کل دفتر موسیقی در خصوص شیوه انتقال وظایف غیرحاکمیتی به مجمع صنفی، برگزاری جلسه با نماینده اداره پلیس امنیت در خصوص شفاف‌سازی امور اجرایی نشر و کنسرت‌ها، تدوین نهایی اعلامیه رسمی مجمع صنفی (به امضا کلیه اعضای مجمع) خطاب به ارائه‌دهندگان خدمات دیجیتال (اپراتورهای مخابراتی، تامین کننده‌ها، زیرساخت‌های اینترنتی توزیع دیجیتال) جهت اصلاح و تغییر مفاد و مناسبات مالی قراردادهای منعقده از جمله برنامه‌های کوتاه مدت این مجمع بیان شد.

شفاف‌سازی و شیوه نامه اجرایی جهت اجرای مطلوب تبصره ۲ بند ل ماده ۱۳۹ معافیت‌های مالیاتی، برگزاری نمایشگاه ادواری تخصصی در حوزه نشر موسیقی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ماهانه، پذیرش دعاوی اعضا و حل اختلافات در شورای حل اختلاف و ارجاع به مراجع بالادستی و راه‌اندازی تارنمای مجمع صنفی هم از از برنامه های میان مدت بیان شدند.

با اعلام، نشریه ادواری مجمع صنفی (با رویکرد دیجیتال)، بررسی راه کارهای اجرایی جهت راه‌اندازی شبکه خصوصی موسیقی، تعاونی مسکن، ارتقاء جایگاه نشر آثار شنیداری در تفاسیر مراجع تقلید، توسعه جایگاه و فرصت‌های موسیقی در فضاهای عمومی، قانونمند شدن crowd-financing و مشمولیت آن از معافیت‌های مالیاتی، تلاش جهت اعطای امتیازات مالیاتی به اسپانسرهای موسیقی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و تلاش برای اخذ تسهیلات مالی و فیزیکی جهت تبلیغات محیطی به عنوان برنامه بلند مدت، اولین بخش این نشست به پایان رسید.

در بخش دوم از این هم اندیشی، رامین صدیقی توضیحاتی در خصوص نحوه فروش و ارایه محصولات در فضای مجازی و مسایل امور مالیاتی شرکت‌ها و چند موضوع دیگر مطرح گردید.

در پایان نیز بابک چمن آرا  درباره اهمیت اعضا و افراد برای پیشبرد برنامه‌های آتی تاکید کرد.

حواشی اولین جلسه هم اندیشی دست اندرکاران حوزه تولید و نشر آثار شنیداری:

– نزدیک به ۱۲۰ ناشر و تهیه‌کننده این عرصه در سالن رودکی حضور داشتند.

– امید حاجیلی، کریستف رضاعی، محمد موسوی، رسول ترابی، محمد حاتم‌پور، رضا خانزاده، مهدی میرزاباقریان، جلیل عندلیبی، فریدون خوشنود، کیارش حسن زاده، محمد معتمدی، یاسر داودیان، میثم دهقان و… از جمله چهره های شناخته شده حاضر در مراسم بودند.

-در ابتدای برنامه، محمد سراجیان تهیه کننده با سابقه موسیقی جلسه را با قرائت آیاتی چند از قرآن کریم آغاز کرد.

-بازرس حاضر در مراسم تمام مراحل انتخاب افراد برای هیئت مدیره این مجمع را قانونی و بر طبق اصول بیان کرد.

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران