دغدغه‌های برای تئاتر کودک به روایت مرضیه برومند

تاریخ خبر: ۷ آبان ۹۶

مرضیه برومند گفت: فعالان تئاتر کودک عاشق هستند که با بیپولی چراغ تئاتر را روشن نگه میدارند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، مهرداد رایانی مخصوص مجری کارشناس بخش تئاتر «چشم شب روشن» شامگاه ۶ آبان ماه میزبان مرضیه برومند و امیر مشهدی عباس برای گفتوگو درباره وضعیت نمایش کودکان بود.

برومند سخنانش را با یادی از داوود رشیدی آغاز کرد و گفت: یک بخش مغفولی که درباره آقای رشیدی صحبت نشده این است که او زمینهها را برای تئاتر تلویزیونی بچهها فراهم کرد و اگر ما حالا تئاتر کودکان داریم، مدیون ایشان هستیم. روحشان شاد.

دبیر جشنواره بینالمللی نمایش عروسکی تهرانمبارک افزود: همه میدانند و هرکسی با هر اندیشه و جناحی روی این موضوع متفقالقول است که باید برای بچهها از کودکی سرمایهگذاری فرهنگی کرد. باید برای آنها شرایطی فراهم کنیم که اوقات فراغت و حتی آموزشیشان را طوری بگذرانند که در ضمن و پنهان و غیرمستقیم بسیاری از مفاهیم به آنها انتقال و آموزش داده شود و روحشان صیغل پیدا کند.

 

به جای رشد دچار معضل بازگشت به عقب میشویم

وی تصریح کرد: اما متاسفانه گاهی احساس میکنیم به جای اینکه شاهد روند رو به رشدی باشیم، متوقف و یا دچار معضل بازگشت به عقب می‌شویم

برومند یادآور شد: من میگویم تئاتر کودک و نوجوان باید در تلویزیون هم باشد. من بارها با خیلی از مسئولان و مدیران شبکه و گروهها هم در این باره صحبت کرده و آنها استقبال کردهاند. گفتهام ما که هر ساله در همدان جشنواره داریم و نمایشهایی در این ایام اجرا میشود یا آثاری که در تالار هنر روی صحنه میروند، کارهای خیلی خوبی هستند که یک بار اجرا میشوند و تمام. شما بیایید اینها را ضبط و در استودیو با دکوپاژ تلویزیونی تبدیل به تله تئاتر کنید.

 

فعالان تئاتر کودک عاشقند که با بیپولی چراغ تئاتر را روشن نگه میدارند

وی ادامه داد: این اقدام هم ممر درآمدی برای تئاتریها خواهد بود که با بیپولی و بدبختی کار میکنند چون حتی اگر سالنهای نمایش پر هم شود، بچهها درآمد پایینی دارند و ببینید چقدر عاشقند که همچنان چراغ تئاتر کودک را روشن نگه میدارند. اما متاسفانه هیچ وقت این اتفاق نمیافتد، واقعا من از مدیران سوال دارم که چرا این اتفاق نمیافتد؟!

کار برای کودک و نوجوان سخت است

مشهدی عباس نیز در این زمینه گفت: مخاطب آثار کودک و نوجوان صادقترین مخاطب دنیا هستند، برای همین کار کردن برایشان سخت است. چون اگر از کارتان خوششان نیاید بلند میشوند، میروند یا با بغلدستیشان حرف میزنند. باید تخصص ویژهای وجود داشته باشد تا کار برای مخاطب کودک و نوجوان موفق شود.

برومند در ادامه این سخنانش مطرح کرد: سر بچه‌ها کلاه نمیشود، گذاشت.

مشهدی عباس ادامه داد: بچهها زمان تماشای نمایشها با کاراکترها ارتباط برقرار میکنند و مثلا به آنها میگویند: این را ندزد، آن کار را نکن، فرار کن وما یک کار بیکلام اجرا کردیم که میتوانم بگویم کودکان ۵۵ دقیقه زمان تماشای آن ساکت بودند. برای اجرای چنین نمایشی، 15 سال تجربه لازم بود. بچههای امروزی را شاید یک دقیقه هم نتوان ساکت نگه داشت اما تئاتر تاثیرگذارترین هنر جهان است.

وی تأکید کرد: کار برای بچهها سخت است اما انرژی که من از آنها میگیرم تا به حال از هیچ مخاطبی نگرفتهام

کسی از آموزش و پرورش راضی نشد به برنامه بیاید

در ادامه رایانی مخصوص بیان کرد: ما چند ارگان داریم که در این زمینه کار میکنند؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت ارشاد، آموزش و پرورش و حوزه هنری. حتی ما مصوبهای اگر اشتباه نکنم در سال ۷۸ داریم که شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ کرد تا برای گسترش تئاتر برنامه خود را بنویسد و برای اجرائیات آن با وزارت ارشاد به یک طرح برسد و آن را ارائه بدهد. اما همچنان سکوت شد. خدمت بینندگان هم بگویم که ما تماسهایی با آموزش و پرورش داشتیم، برای اینکه در برنامه حتی اگر شده به صورت تلفنی حضور پیدا کنند اما جواب منفی شنیدیم.

وزرای آموزش و پرورش قول مساعد میدهند اما خبری از آنها نمیشود

برومند در این خصوص اظهار کرد: کانون پرورش فکری زیر مجموعه آموزش و پرورش است و انصافا در سالهای گذشته از رکود خارج شده و کارهای زیادی انجام میدهد اما بدنه خود آموزش و پرورش ارتباط خیلی کمی با تئاتر دارد و ما هیچجا حضور آموزش و پرورش را نمیبینیم. مثلا در سینمای کودک هم جمع ما، بارها در دوره و دولتهای مختلف با وزرای آموزش و پرورش جلساتی داشتهایم و همیشه قول مساعد دادهاند اما هیچ وقت اتفاقی نیفتاده است.

 

مشتریان ما دست آموزش و پرورش است

وی ادامه داد: جشنوارههای تئاتر معمولا در تابستان و زمان تعطیلی مدارس است اما نه فقط جشنوارهها بلکه اجراهای کودک باید در تعامل با آموزش و پرورش باشند تا اقتصاد تئاتر راه بیفتد. بچهها دارای شغل میشوند چون چیزی که حالا دارند شغل نیست و یک کار دلی است. مشتریان ما دست آموزش و پرورش است.

برومند تأکید کرد: خود من جزو بنیان گذاران بخش تئاتر کانون بودم. همه شهرها دارای کتابخانه هستند و کانون هزار شعبه در کشور دارد که در هر کدام میشود، نمایش اجرا کرد. تئاتر را میتوان طراحی کرد و حتما به سالن بزرگ برای اجرا نیاز ندارد. فقط کافی است ارگانها کمک کنند تا گروهها وسیله حمل و نقل داشته باشند.

تئاتر کودک و نوجوان سراسر کشور سالی ۲-۳ میلیارد بودجه دارد

مشهدی عباس هم در این باره گفت: آقای حاجیانزاده مدیرعامل کانون خودشان تئاتری بودهاند. کانون یک تریلی سیار دارد که در گذشته در سال 30 اجرا میرفت اما حالا سالی 260 اجرا میرود، تئاتر فراگیر مخصوص معلولان، تئاتر کوچک برای روستاهای محروم، تئاتر مدرسه برای دانش آموزان و تئاتر حرفهای و نسل نو. تمام این فعالیتها با بودجه یک میلیارد تومانی انجام میشود.

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری هم در فرهنگسراها و خانه فرهنگها از گروههای تئاتری در حد ۵ تا ۷ میلیون حمایت میکند تا اجرا برود و بودجه ۴۰۰ میلیون تومانی دارد. در وزارت ارشاد هم فقط تالار هنر را در تهران داریم که با سالی ۲۰۰، ۳۰۰ میلیون کارهایش را جلو میبرد بنابراین تئاتر کودک و نوجوان ایران سالانه با دو سه میلیارد تومان فعال است آن هم برای ۲۰ میلیون نفر مخاطب.

وی افزود: من منکر فعالیت مسئولان نمیشوم اما واقعا اگر حالا تئاتر کودک و نوجوان داریم مدیون گروهها هستیم.

برومند نیز گفت: گروههای فداکار و ایثارگر.

برخی گروهها هزینه رفت و آمد هم ندارند

مشهدی عباس اعلام کرد: ما گروههایی داریم که اعضایش حتی هزینه رفت و آمدشان را ندارند و با دوچرخه تردد میکنند. یک نمایش درست به ۶ ماه زمان نیاز دارد و آنقدر درآمد ناچیزی دارد که قابل گفتن نیست. بنابراین این ۲، ۳ میلیارد تومان برای ۲۰ میلیون مخاطب تشنه و باهوش حمایت محسوب نمی شود؛ مخاطبانی را که بهترین انیمیشنها و فیلمهای روز دنیا را در اختیار دارند و با جذابترین بازیهای رایانهای سرگرم هستند، چطور میتوان با نمایشی که کمک هزینه ۵، ۶ میلیون تومانی دارد جذب کرد؟

برومند در این زمینه اظهار کرد: بچهها فقیرانه تئاتر تولید و حتی زندگی میکنند، واقعا باعث تاسف است. ما بالقوه بضاعت این را داریم که بچهها درآمد بیشتری کسب کنند اما دستشان پیش کسی دراز نباشد اما متاسفانه ارتباط آنها با مشتریانشان قطع است.

سالنهای فرهنگسراها را میشود با قدری هزینه مناسب اجرای تئاتر کرد

وی تأکید کرد: ما سالن برای اجرای کودک کم داریم. فرهنگسراهای زیادی داریم اما سالنهای مناسبی ندارند. در جشنواره خود ما که دو سال یک بار برگزار میشود، خیلی تلاش کردیم تمام تهران درگیر باشند اما اصلا نتوانستیم از فرهنگسراها استفاده کنیم چون سالنهایشان برای تئاتر مناسب نیست. در حالی که با قدری هزینه میتوان آنها را مناسب کرد و اصلا گروه های محلی تئاتر راه انداخت تا تمام محلات تئاتر داشته باشند.

«چشم شب روشن» به تهیهکنندگی امیر قمیشی و با اجرای محمد صالح علا، شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۳ از شبکه چهار سیما روی آنتن میرود.

منبع: خبرگزاری ایسنا