قصّه‌بازی و نقش و کاربرد آموزشی-تربیتی آن

نویسنده: کیقباد یزدانی

ناشر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

  درباره‌ی کتاب: «قصّه‌بازی و نقش و کاربرد آموزشی- تربیتی آن» نوشته‌ی کیقباد یزدانی کتابی است که به معلم کمک می‌کند تا دانش‌آموزانش را قدم به قدم برای اجرای نمایشی بر پایه‌ی قصه آماده ‌کند و راهکارهایی پیش پای او می‌گذارد تا به کارگیری آنها فضایی پویا برای هم‌کاری و هم‌فکری در محیط آموزشی خلق کند.

کیقباد یزدانی، نویسنده‌ی کتاب، فعالیت در حوزه نمایش را از سال ۱۳۵۴ در گروه تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قائم‌شهر آغاز کرد. وی، سال ۱۳۶۴ به آلمان مهاجرت و مدرک دکترا خود را در رشته‌ی علوم تربیتی در سال ۱۳۹۳دریافت کرد.

 کتاب، با پرداختی مختصر به نگرش آموزشی «کلیت‌گرای فرادرسی»، اهداف و لزوم آن آغاز شده و از اهمیت و نقشِ قصه و بازی به صورت جداگانه صحبت کرده و سپس، التقاط این دو را «قصه‌بازی» می‌نامد. در بخش بعدی، مراحل کار با دقت طبقه‌بندی شده. هم‌چنین، جزییاتی از قبیل نحوه‌ی انتخاب قصه، تعیین نقش‌ها، محل تمرین، زمان‌بندی، ساخت دکور و نکاتی که باید پس از اجرا رعایت شوند، پیش روی خواننده قرار می‌گیرد. در پیوست کتاب، نگارنده تجربه‌ی اجرایی قصه‌ی «شازده کدو و کدوی قلقله زن» را با دانش‌آموزان آلمانی کلاس سوم ابتدایی به طور کامل همراه با جزییات و تصاویر نقل‌ می‌کند.

از آنجایی که قصه و نمایش می‌تواند نقش موثری در رویکرد آموزشی اُرف-شول‌ورک داشته باشد، مربی ‌می‌تواند از روش‌های پیشنهادی در کتاب استفاده کرده و نظم ذهنی و اجرایی خوبی در کارش برقرار کند. در عین حال، می‌تواند فضایی بیافریند که بچه‌ها در آن کار گروهی را بیاموزند.

خلاصه‌ شده توسط: دنا نعمت‌اللهی

ویرایش: آرش بهرامی