کارگاه اردیبهشت‌ماه «تربیت مربی موسیقی کودک با نگرش اُرف-شول‌وِرک» (گرگان – ۱۳۹۸)

با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان و آموزشگاه موسیقی پهلوانی‌نژاد، آدمک کارگاه «تربیت مربی موسیقی کودک با نگرش اُرف-شول‌وِرک» را در شهر گرگان-استان گلستان برگزار خواهد کرد.

در این کارگاه که در دو روز ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ در «تالار فخرالدین اسعد گرگانی» برگزار می‌گردد، در سرفصل‌های آموزشی متنوعی به تدریس مونا منوچهری و مستانه حکیمی موضوعاتی چون «بازی‌های بومی و خیابانی»، «تصویر، حرکت، موسیقی»، «خواندن و بازی‌های آوازی» و «کلام، حرکت، موسیقی» بررسی و تجربه می‌شوند.

این کارگاه شامل ۱۰ ساعت آموزشی است و مدیریت اجرایی آن را مستانه حکیمی (از طرف مؤسسه‌ی آدمک) و نغمه پهلوانی‌نژاد (از طرف آموزشگاه موسیقی پهلوانی‌نژاد) بر عهده دارند.

هزینه‌ی ثبت‌نام: ۴۷۰ هزار تومان
آغاز نام‌نویسی:
سه شنبه ۳ اردیبهشت ۹۸، ساعت ۱۰ صبح
بخشی از درآمد این کارگاه صرف حمایت از آسیب‌دیدگان سیل اخیر در استان گلستان خواهد شد.

اعضای انجمن اُرف-شول‌وِرک ایران که در سال جاریِ انجمن (۹۸-۱۳۹۷) از تخفیف ۱۰ درصدی برای کارگاه‌ها استفاده نکرده‌اند، می‌توانند در این کارگاه از سهمیه‌ی تخفیف خود استفاده نمایند.

اعضا می‌توانند با نوشتن کد ملی خود به لاتین (بدون نوشتن صِفرهای اول) در بخش «کد تخفیف را وارد فرمایید»، از این ۱۰ درصد استفاده نمایند.

در پایان دوره، گواهی شرکت در کارگاه به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد.

نام‌نویسی برای این کارگاه تنها به صورت آنلاین و از طریق وب‌سایت آدمک امکان‌پذیر است.

عنوان و شرحی مختصر از سرفصل‌ها؛

«بازی‌های بومی و خیابانی» – مستانه حکیمی (یک جلسه)

بازی برای مربیان کودک، به خصوص مربیان موسیقی کودک یکی از بزرگ‌ترین دست‌مایه‌های آموزشی است زیرا از طریق ایجاد هیجان و تشویق به رقابت در کودکان ایجاد انگیزه می‌کند و به مربی یاری می‌رساند تا مفاهیم پیچیده را ساده‌تر به کودکان منتقل کند. در این میان‌، بازی‌های خیابانی که ریشه در فرهنگِ بومی ملت‌ها دارند نمونه‌هایی جذاب برای استفاده در کلاس موسیقی هستند. در این کلاس سعی می‌کنیم باز‌ی‌های خیابانی را به باز‌ی‌های موسیقایی تبدیل کنیم.

«تصویر، حرکت، موسیقی» – مستانه حکیمی (یک جلسه)

موسیقی، ادبیات، رقص و هنرهای تجسمی عناصر به‌هم‌تنیده‌ی بسیاری از فرهنگ‌های باستانی است. تصویر و هنرهای تجسمی بازتاب روشنی است از حالات و احساسات درونی ما؛ همان‌گونه که موسیقی فرم انتزاعی‌تر آن است. شما در این جلسه مجموعه‌ای از تمرینات، پیشنهادات، ایده‌ها و تجربیات در زمینه‌ی کاربرد فرم و تصویر در آموزش موسیقی و حرکت به کودک دریافت خواهید کرد که می‌توانند به عنوان یک نقطه‌ی شروع، شما را در خلق سوژه‌ی آموزشی کلاس موسیقی یاری نمایند.

«خواندن و بازی‌های آوازی» – مستانه حکیمی (یک جلسه)

صدای انسان به عنوان قدیمی‌ترین و ماندگارترین سازی که طبیعت خلق کرده و از ابتدای تمدن بشری تا امروز همواره با او همراه بوده است، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین ابزاری است که مربیان موسیقی برای تدریس در اختیار دارند. در این جلسه تلاش می‌کنیم تا با استفاده از روش‌های گوناگون و بازی‌های ساده با اصول اولیه صداسازی و تمرینات بنیادی خواندن آشنا شویم و از آواز جمعی و اجرای گروهی لذت ببریم.

«کلام، حرکت، موسیقی» – مونا منوچهری (سه جلسه)

همه‌ی ما می‌دانیم که کلام، حرکت و موسیقی سه عنصر اصلی نگرش اُرف-شول‌وِرک‌اند. در این جلسات تلاش ما بر این است که هر بار با نگاهی متفاوت به هر یک از این سه عنصر، درک بهتری از آن‌ها به ‌دست آوریم تا بتوانیم با استفاده‌ی درست از آن‌ها در کلاس به نتیجه‌ای مطلوب و متفاوت دست یابیم. در بخش حرکت، با هم به بررسی کیفیت‌های حرکتی «لابان»، در بخش کلام به تجربه‌ی استفاده از زبانِ مادری در درکِ ریتم، و در بخش موسیقی به استفاده‌ از بازی‌های آوازی در کلاسِ موسیقی خواهیم پرداخت.