کارگاه زمستانی «تربیت مربی موسیقی کودک با نگرش اُرف-شول‌وِرک» (شیراز – ۱۳۹۸)

 آدمک ششمین کارگاه زمستانی «تربیت مربی موسیقی کودک با نگرش اُرف-شول‌وِرک» را در شهر شیراز، استان فارس برگزار خواهد کرد.

در این کارگاه که در روزهای ۱۶ تا ۱۸ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ برگزار می‌گردد، سرفصل‌های آموزشی متنوعی، به تدریس مربیان مختلف ارائه خواهد شد.

این کارگاه شامل ۱۳ ساعت آموزشی است و با مدیریت اجرایی شهرزاد بهشتیان، فرزان فرنیا و محسن‌ مصلحی‌زاده در مرکز آموزش هنر شهر آفتاب برگزار می‌گردد.

روز و ساعات برگزاری کلاس‌ها:
چهارشنبه و پنج‌شنبه – ۹:۳۰ تا ۱۱، ۱۱:۳۰ تا ۱۳ و ۱۴:۳۰ تا ۱۶

جمعه – ۹:۳۰ تا ۱۱، ۱۱:۳۰ تا ۱۳ و ۱۳:۳۰ تا ۱۴:۳۰ (جلسه‌ی گفت‌وگو و اختتامیه)

هزینه‌ی ثبت‌نام: ۷۵۰ هزار تومان برای عموم و ۷۰۵ هزارتومان برای اعضای وابسته‌ی ويژه‌ی انجمن

*اعضای وابسته‌ی ويژه‌ی انجمن می‌توانند با نوشتن کد ملی خود به لاتین (بدون نوشتن صِفرهای اول) در بخش «کد تخفیف را وارد فرمایید»، از تخفیف استفاده نمایند.

نام‌نویسی از روز یک‌شنبه ۶ دی‌ماه، ساعت ۱۰ صبح، به صورت آنلاین و تنها از طریق وب‌سایت آدمک امکان‌پذیر خواهد بود.

با توجه به محدود بودن ظرفیت، بدیهی است اولویت با افرادی خواهد بود که زودتر ثبت‌نام نمایند.

در پایان دوره، گواهی شرکت در این کارگاه به شرکت‌کنندگان ارائه خواهد شد.

نشانی محل برگزاری: شیراز، مجتمع بزرگ خلیج فارس، بلوک ۷، هنر شهر آفتاب، مرکز آموزش هنر شهر آفتاب


سرفصل‌های آموزشی

یکی بود، یکی نبود؛ بغلم کن (یک جلسه)

قصه‌ها از روزگاران دور تا امروز، نقشی مؤثر و غیرقابل‌انکار در زندگی و آموزش انسان داشته‌‌اند. قصه‌ها و داستان‌ها، با فضاسازی‌های مناسب و با کیفیت همذات‌پنداری، بستر مناسبی برای تمرکز و فراگیری ایجاد می‌کنند. استفاده از یک قصه در جلسه‌ای آموزشی، افزون بر قدرت جذب و همراهی، فعالیت‌های آن جلسه را از پراکندگی و آشفتگی نجات می‌دهد و به نظم و وحدت در بستر موضوعی می‌رساند.

در این جلسه با هم داستان «بغلم کن» را بازی می‌کنیم و در این مسیر استفاده از داستان را در کلاسی با نگرش اُرف‌-شول‌ورک تجربه خواهیم کرد.

(شهرزاد بهشتیان/ هیئت‌مدیره‌ی آدمک/ دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی کارل اُرف، کارشناس موسیقی از دانشگاه تهران/ مربی اُرف و خلاقیت‌ِ موسیقی، مدرس سلفژ و تربیت شنوایی، آهنگساز تئاتر کودک)

حرکت در موسیقی، موسیقی در حرکت (دو جلسه)

ریشه‌های مشترک موسیقی و رقص/حرکت را می‌توان در ژرفای تاریخ دنبال کرد. این دو در کنار یکدیگر نشان فرهنگی و ابزار آیینی بشر در طول تاریخ بوده‌اند؛ هر دو با نیروی «ریتم» جان می‌گیرند و هردو برانگیزنده‌ی احساسات انسان بوده و هستند.

همین ریشه‌های مشترک بسیاری از آموزش‌شناسان موسیقی و رقص/حرکت را بر آن داشته تا این دو را ابزاری جهت درک عمیق‌تر دیگری قرار دهند. کارل اُرف یکی از این آموزش‌شناسان است که در راه آموزش کودکان و غیرحرفه‌ای‌ها نگرشی معطوف به بنیان‌های موسیقی و حرکت بنا نهاد. نگرشی که با استفاده از پیوند و طبیعتِ موسیقی و حرکت، و تشویق به کشف خلاقانه‌ی ایشان از طریق یکدیگر فرصتِ بروز آگاهانه‌ی وجهِ موسیقایی مخاطبینش را فراهم می‌کند.

در طول این جلسات موسیقی و حرکت را دستاویز درک عمیق‌تری از یکدیگر قرارمی‌دهیم، با حرکات طبیعی مفاهیم بنیادی موسیقی را باز تولید می‌کنیم و موسیقی را با حرکات طبیعی به تجسم درمی‌آوریم.

(فرزان فرنیا/ هیئت‌مدیره‌ی آدمک/ دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی کارل اُرف/ مربی اُرف، مدرس سازهای ضربی)

تئوری‌های ادراکی-حرکتی (perceptual motor-skills ) و استفاده از آن‌ها در کلاس موسیقی (دو جلسه)

به طور کلی این تئوری‌ها در مورد پیوند میان ادراک و حرکت است و عبارت است از توانایی کودک/ هنرآموز در ترکیبِ اطلاعاتِ حرکتیِ کسب‌شده برای اطلاعاتِ ادراکی و پیوند میان این دو مفهوم چندان تنیده در هم که معنی واحدی می‌یابند.

بر اساس این تئوری‌ها واکنش‌های عضلانی-حرکتی پیش‌نیازهای لازم برای هر رفتار حرکتی خواهند بود. آشنایی با برخی از این مفاهیم ما را در طراحی بازی‌های گوناگون، از جمله بازی‌های موسیقایی-حرکتی، آگاه‌تر و در درک تجربه‌های یادگیری کودکان روشن‌تر می‌سازد.

در این جلسات با بازی‌هایی مختلف، به شناخت برخی از این مفاهیم می‌پردازیم و به صورت تجربی این‌ تئوری‌ها را بررسی خواهیم کرد.

(محسن مصلحی‌زاده/ عضو پیوسته‌ی آدمک/ دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی کارل اُرف/ مربی اُرف، مدرس سه‌تار)

در کودکستان، در دبستان (دو جلسه)

چندسالی ا‌ست که موسیقی بخشی از برنامه‌ی آموزشی بسیاری از مدارس و کودکستان‌ها شده است، در این بین کمبود امکانات و یا نبود ساز در کلاس‌ها برای مربیان نگران کننده است.

در این دو کارگاه چیدمان یک جلسه‌ی کامل در کودکستان و در دبستان را با هم اجرا و تحلیل خواهیم کرد. خواهیم دید چگونه بدون

استفاده از هرگونه ابزار، می‌توانیم کلاس‌مان را طراحی کنیم و ایده‌های‌مان را گسترش دهیم.

(دنا نعمت‌الهی/ عضو پیوسته‌ی آدمک/ دانش‌آموخته‌ی دانشکده‌ی کارل اُرف، کارشناس موسیقی از دانشگاه سوره/ مربی اُرف و کارگاه‌های بشنو و باور کن)

سمینار آموزشی

ادراک، ذائقه، انسانِ موسیقایی – علی رادمان

(علی رادمان/ استاد و عضو هیئت علمی گروه موسیقی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز/ کارشناس ارشد آهنگسازی از دانشگاه هنر، دارای درجه دکترا در رشته Music Composition از دانشگاه U.A.W/ آهنگساز، رهبر ارکستر، نوازنده و مدرس موسیقی)


راه‌های تماس برای اطلاعات بیشتر

تلفن تماس: ۷۷۶۴۸۵۷۶-۰۲۱

ساعات پاسخ‌گویی: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۷

ای‌میل: info@adamakmusic.com