تحقق آرزوی توران میرهادی/ فرهنگنامه به حرف «ی» رسید

تاریخ خبر: ۴ آذر ۹۶

مراسم رونمایی و نمایش مستند «توران خانم» ساخته رخشان بنی اعتماد و مجتبا میرتهماسب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم مستند «توران خانم» که به زندگی و تلاش های توران میرهادی می پردازد، همزمان با نخستین سالگرد درگذشت وی، عصر روز جمعه سوم آذرماه در محل باغ کتاب تهران و با حضور رخشان بنی اعتماد و مجتبا میرتهماسب سازندگان این فیلم و جمعی از شخصیتهای فرهنگی هنری و اجتماعی و علاقهمندان و دوستداران وی برگزار شد

محمدعلی نجفی شهردار تهران در این مراسم درباره محل سکونت زنده یاد میرهادی که در فیلم نمایش داده شد، گفت: از فرزندان او میخواهیم که این بنا را در اختیار شهرداری بگذارند تا پس از اتمام بررسی از این مکان برای شورای کتاب یا کودک یا یکی از مواردی که خانم میرهادی به آن علاقهمند بودند، استفاده شود.

وی افزود: حیف است که این منزل پس از مدت کوتاهی به یکی از ساختمانهای بلندمرتبه خیابان نیاوران تبدیل شود.

شهردار تهران همچنین درباره کمک برای تکمیل پروژه «فرهنگنامه کودک» که تاکنون ۱۶ جلد آن منتشر شده است، وعدههای مساعدی داد و اظهار کرد: شهرداری تهران برای استفاده از آثار خانم میرهادی و به ویژه فرهنگنامه کودک و نوجوان در کتابخانههای وابسته به شهرداری و آموزش و پرورش سراسر کشور تلاش موثری را انجام خواهد داد.

رخشان بنیاعتماد نیز گفت: از آنجایی که سرمایه بزرگ هر ملتی تداوم راه اندیشمندان فرهنگی و علمی آن است و ما متاسفانه ید طولایی در نادیده گرفتن، کنار گذاشتن و ندیدن نخبههای کشور داریم، باید بگویم این سعادت نصیب ما شد که با اعتماد خانم میرهادی و نزدیکان وی بتوانیم در کنار وی حضور داشته باشیم و خاطره یکی از سرمایههای جبرانناپذیر ممکلت را ماندگار کنیم.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه در کتابخانههای مدارس ایران به ندرت دورههای فرهنگنامه دیده میشود، گفت: این مساله باعث شرمندگی است.

مفتخرم از اینکه خانواده فرهنگی عمید بعد از تماشای این فیلم، حامی چاپ جلد بیستم فرهنگنامه شدند

بنی اعتماد نیز در سخنانی بیان کرد: یکی از بزرگترین آرزوهای توران خانم رساندن فرهنگنامه به حرف «ی» بود که جدا از ارزش علمی آن، این مساله بزرگترین درس کنار هم بودن، کار داوطلبی، معنای وطنپرسی، عشق به فرهنگسازی در جامعه است و مفتخرم از اینکه خانواده فرهنگی عمید بعد از تماشای این فیلم، حامی چاپ جلد بیستم فرهنگنامه شدند.

سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در سخنانی در این مراسم ضمن بیان اینکه بعضی از انسان ها معرفه و بعضی نکره هستند، گفت: خانم میرهادی از کسانی است که به ما یاد میدهد، معرفه بودن چگونه است. برای معرفه شدن ۲ راه وجود دارد که یکی را خانم میرهادی به ما معرفی میکند و دیگری راهی است که این روزها خیلیها میروند، یعنی مضافالیه شدن به معرفهها. مثلا همسایه شدن با خانم میرهادی یا مانع شدن برای کار وی.

بهشتی با بیان اینکه هیچگاه تعداد معرفهها زیاد نیست چون باید فشار زیادی را تحمل کرد تا الماس شد، اظهار کرد: خانم میرهادی نشان داد که معرفه است و من از رخشان بنیاعتماد و مجتبا میرتهماسب که خودشان معرفه هستند برای ساخت این فیلم تشکر میکنم.

مجتبا میرتهماسب دیگر سازنده فیلم «توران خانم» نیز در این مراسم ضمن تشکر از خانواده میرهادی برای اعتماد و همراهی آنها در ساخت فیلم، گفت: ما در ساخت این فیلم از مهر ۱۳۹۱ تا زمان فوت خانم میرهادی به صورت متمرکز و پراکنده همراه وی بودیم تا شاید این مساله بتواند ادای دینی از سوی سینما به این بانوی یگانه و سینما بهانهای باشد و بتوانیم اندیشههای وی را به نسل جدید منتقل کنیم.

در این مراسم همچنین نوشآفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک و پیروز وکیلی پسر توران میرهادی سخنان کوتاهی بیان کردند.

منبع: خبرگزاری مهر