نگاهی به عروسک‌های سنتی ایرانی حاضر در جشنواره اسباب‌بازی

تاریخ خبر: ۹ دی ۹۸

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از اتفاق‌های مثبت و قابل تأمل در پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی اختصاص دادن بخشی از این‌رویداد با عنوان «شهر عروسک‌ها» به عروسک‌های اقوام بومی و سنتی ایرانی است که طبق آن، بسیاری از عروسک‌سازان گردهم جمع شده و این رویداد را غنیمت می‌شمارند.

عروسک سنتی دزفولی که مادربزرگ به نوه‌اش آموخته است

بهناز پویان‌نسب طراح و تولیدکننده عروسک‌های سنتی و بومی دزفول با برند «فاش» درباره عروسک‌هایش و نحوه ساخت آن‌ها، می‌گوید: من عروسک‌سازی را از مادربزرگم یاد گرفتم، اسم این عروسک‌ها «بی» به معنای عروس است که در گذشته آن‌ها را در جهاز عروس می‌گذاشتند. نوع لباس، پوشش و آرایش این‌عروسک‌ها هم شبیه به عروس‌های گذشته بوده است، از همین‌رو این عروسک‌ها به اسم «بی» معروف شده‌اند.

وی افزود: البته با گذشت زمان و تغییر و تحول در عروسک‌ها، این عروسک‌های سنتی و بومی نزد مردم فراموش شده بودند اما با همت کسانی که ساخت این عروسک‌ها را نسل به نسل یاد گرفته بودند، ساخته می‌شدند. من هم علاقه خاصی به عروسک‌های بومی داشتم و زمانی که مادربزرگم ساخت این نوع عروسک‌ها را به آموزش داد، آن‌ها را ساختم و در کنارش عروسک‌های مرد را هم طراحی کردم و برای هر کدام از عروسک‌ها شخصیت درست کردم.

این عروسک‌ساز درباره تولید انبوه محصولاتش، گفت: بسیار تلاش کردم جذب نیرو داشته باشم و با چند نفر همکاری کنم اما کارها بسیار سخت است و نوع ساخت عروسک‌ها بسیار تخصصی است و باید زمان زیادی را صرف ساختنش کرد. برای همین نتوانستم تولید انبوه داشته باشم اما با فروشگاه‌های زیادی در زمینه فروش همکاری دارم.

او در ادامه درباره ثبت برند عروسکش در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: هنوز اقدامی برای ثبت برندم نکرده‌ام اما زمانی که برندی در نهاد دولتی ثبت شود مزایای بسیاری برای برند خواهد داشت. به‌همین‌دلیل سعی دارم در آینده برندم را ثبت کنم.

«طوفان خان» و «مامان بزرگ»

آزاده رشیدی دیگر عروسک‌ساز حاضر در جشنواره اسباب‌بازی، درباره برگزاری این‌جشنواره و اختصاص بخشی از آن به عروسک‌ها گفت: برگزاری جشنواره اسباب‌بازی اتفاق نو و خوبی است، اما باید این دست رویدادها باید بیشتر و به‌طور مستمر برگزار شوند زیرا برای طراحان و تولیدکنندگان بهتر است. محصولات هم به خوبی دیده می‌شوند.

او درباره عروسک‌هایش گفت: عروسک‌های «مادربزرگ» و «طوفان‌خان» از جنس پارچه است و دست‌دوز دوخته شده‌اند. این‌دوعروسک بر اساس شخصیت‌ها و کاراکتر کارتون‌های زمان بچگی ما هستند؛ «مادربزرگ» بر اساس شخصیت مامان‌بزرگ شنل قرمزی است که تصویری که از آن داشتم، به مرور در ذهنم تغییر کرد و بالاخره این عروسک شکل گرفت. «طوفان‌خان» هم نوزادی در قنداق است که تصمیمم بر این بود چهره‌اش خوابیده و به‌نوعی خوابالو باشد. به‌همین‌دلیل برایش لحاف چهل‌تکه انتخاب کردم که یکی از صنایع دستی سنتی ایرانی است.

رشیدی درباره تولید انبوه عروسک‌ها هم گفت: با برخی شرکت‌ها و نهادها برای همکاری قرار داد بستیم که امیدوارم برای رونق عروسک، فعالیت‌های ثمربخشی رخ دهد. اما هنوز به این‌مرحله که عروسک‌ها را به تولید انبوه برسانم، نرسیده‌ام.

منبع: خبرگزاری مهر