کارگاه آدمک در «یک سیاره‌ی شخصی» برای کودکان و نوجوانان در شیراز

” سياره شخصى، يك منظومه جمعى

همه مى‌خوان سياره شخصى‌شون رو پيدا كنن و

يه سياره براى خود خودشون داشته باشن.

شايد، سیاره شخصی یه سیاره نیست

تكه‌اى از فضا نیست که فقط مال تو باشه

و تو بری و هرکاری دوست دارى، اونجا انجام بدی.

شايد سیاره شخصی یعنی،

پیدا کردن مدار شخصی.

یعنی پیدا کردن خودت توی هستی.

پیدا کنی حرکت خودت رو در حرکت عمومی هستی،

تا بتونی مدار های دیگران رو درک کنی،

تا بتونی با اونها در مجمع مدارها، زیبا حرکت کنی. “

سیاره شخصی دعوتی است به یک جستجوی شخصى در جهان اطرافمان.  بهانه‌ی این دعوت، برگزیده شدن آثار تجسمی کودکان و نوجوانان خانه‌ی سعدی جمعیت امام علی شیراز در مسابقه‌ی جهانی نجوم با عنوان ” نور کیهانی ” است. این مسابقه  در سال 2015 به همت موسسه‌ی نجومى  AAVSO در آمریکا برای کودکان و نوجوانان سراسر دنیا برگزار شد‌.

این اتفاق سرآغاز جریانی فرهنگی است به نام سياره شخصى که با رویکردی متفاوت از رویدادهای مرسوم شکل گرفته است. هدف اصلی در برگزاری این هفته‌ی فرهنگی گسترش این معناست که در جهان هستی، هر فرد به دنبال مدار حركتى است برای کشف خود و دنیایش. در این میان نکته‌ای شاید فراموش شده است که، همه‌ی ما به طریقی بر این جستجوی فردی همديگر، اثر گذار هستیم.

در همین راستا برنامه‌های مختلفی در تاريخ هفتم تا دوازدهم خرداد در مجموعه مركز اسناد و كتابخانه ملى فارس و نگارخانه تاروپود واقع در چهارراه حافظيه برگزار خواهد شد:

* نمایشگاه آثار گروهى هنرجويان كودك و نوجوان خانه ايرانى سعدى

* اجراهاى موسيقى

* برگزارى كارگاه‌هاى آموزشى

* پخش فيلم‌هايى از كودكى

و جزيياتى ديگر كه با مطالعه جدول برنامه‌هاى سياره شخصى قابل دسترسى است‌.

دو كارگاه آموزشى با همكارى موسسه‌ی آدمک (دانش‌آموخته‌گان دانشکده‌ی كارل ارف اتريش) و موزه اسباب بازى و عروسك كاشان در طول اين هفته برگزار خواهد شد كه سرآغاز همكارى‌هاى تازه‌ی پروژه سياره شخصى و اين گروه‌هاى دغدغه‌مند حوزه هنر كودكان و نوجوانان خواهد بود.

کارگاه آدمک با عنوان «آهنگی که تنها، من می‌شنوم» در روز یکشنبه ۹ خرداد ساعت ۱۸، توسط خانم گلزار خوان پایه و آقای مهرزاد فروزان (از همکاران آدمک) برای کودکان و نوجوانان در سالن سرای سخن شیراز برگزار خواهد شد.

تلاش سياره شخصى بر آن است تا با زاويه نگاه متفاوتی این معنا را روشن تر بیان کند که مى توانیم روياهايمان را با هم بسازيم و پيگيرى كنيم.

بخشی از حقوق مادی این برنامه صرف فعالیت‌های هنری، فرهنگی، آموزشی و اقتصادی  در جمعيت امام على خواهد شد تا بستر فراهم آمده برای کودکان و نوجوانان، به حركت مستمر خود ادامه دهد.

سياره شخصى همينجا به پايان نمى رسد. سياره شخصى تلاش مى كند در جهت آموزش به کودکان، ایجاد اشتغال‌زایی با الهام از رویکردهای مختلف هنرى قدمى تازه بردارد. در این میان از همکاری با گروه‌ها و افراد دغدغه‌مند اين حوزه استقبال مى كند.

براى اطلاعات بيشتر مى‌توانيد به اين صفحات در فضاى مجازى سر بزنيد.

instagram:@personalplanet.project

telegram.me/sospoverty

www.stopchl.org

www.owrsi.com